Facebook: Foreningen Trankebar-indien

Højskole i Trankebar 21. oktober – 1. november 2024

Oplev at blive ført gennem Trankebars historie - fra danskerne landede på Coromandelkysten i år 1620 til det moderne Trankebar og de mennesker, der bebor byen i dag. Mød hinduer, kristne og muslimer, som på trods af forskellig religion i mange år har levet fredeligt sammen i vores gamle danske koloni.

Overnatning:

Deltagerne bor i Foreningens hus ”Flora Cottage” (+ evt. Kommandantens Hus tæt ved) i Dronningensgade. Her spises morgenmad og den indiske aftensmad, som laves af vores gode nabo Merinal.

Pris for højskoleopholdet: 8000 kr.

Da vi bor i Foreningen Trankebars hus skal deltagere, som ikke allerede er medlemmer, desuden tegne et medlemskab i foreningen (kr. 175 for enkeltperson, 250 for husstand) ved henvendelse til Knud Helles på mail khelles@yahoo.com eller mobil 27504224.

Deltagerne sørger selv for flybillet + visum. (Flypris ca. 4.000 kr.)

Tidspunkter for flyrejse udmeldes i god tid, så vi er med samme fly ud og hjem.

Opholdet indbefatter:

Et par timers daglig undervisning, rundvisninger, ekskursioner og møder med repræsentanter for lokale grupper i Trankebar og omegn.

Bustransport fra Chennai Lufthavn – Trankebar og retur.

Morgenmad og aftensmad

Tilmeldingen er bindende.

Deltagerantal: 8-10

Program:

21/10: Vi mødes ved gate dansk lufthavn

22/10: Ankomst Chennai, og derfra bus til Trankebar (ca. 6 timer)

23/10: Formiddag: Introduktion til Trankebar med særlig vægt på den danske periode efterfulgt af en rundtur i byen ved Knud Helles.

Eftermiddag: Poul Petersen præsenterer Dansk-Indisk Kulturcenter og Trankebar Maritime Museum med Dronningens historiske

Bibliotek og fortæller om sit første møde med Trankebar.

24/10: Formiddag: Fort Dansborg og Guvernørboligen (Knud Helles).

Eftermiddag: møde med repræsentanter for det protestantiske og det katolske samfund i Trankebar.

25/10: Tidlig morgen: Tsunamien og fiskersamfundet med besøg i den ny fiskerihavn og fiskernes

landingsplads og auktion på stranden. (Poul Pedersen)

Inden frokost møder vi repræsentant for det muslimske samfund og besøger den lokale moske.

Eftermiddag: Møde med repræsentant for hindusamfundet og ekskursion til landsbyerne i det  gamle Trankebarområde -

med besøg i hindutempel. (Knud Helles)

26/10:  Introduktion til indisk skolevæsen og undervisning (Poul Petersen), derpå besøger vi private og offentlige skoler i Trankebar.        27/10:   Heldagsekskursion til Velankani - et katolsk pilgrimssted 40 km syd for Trankebar.

På vejen besøger vi desuden en Daga - et muslimsk valfartssted (Knud Helles).

28/10:  Indkøbstur til Karaikal (tidl. fransk koloni).

29/10   Programfri dag.

31/10:  Afrejse fra Trankebar med fly næste morgen fra Chennai

NB: Vi tager forbehold for ændringer i programmet, som lokale forhold gør nødvendige eller hensigtsmæssige.

Tilmelding hurtigst muligt og senest den 1. september 2024 til foreningens formand Poul Petersen

poul@vestfynsefterskole.dk

mobil:  40922637