se også facebook

Trellunds kort fra 1733. Det første oprindelige kort kom i 1695. Derfor ses NY Jerusalems kirken ikke på kortet.Ej heller Zionskirken.

Foreningen Trankebars hjemmeside

Navnet:   Trankebar – Tranquebar -  Tarangampadi.

I året 1305 efter kristus etablerede den Pandyanske konge, Kulasekharan, en by som hed Sadanganpadi. 'padi' står for en by (lige som -lev eller -strup). 'Sad' betyder seks, og 'angan', er deler i Sanskrit. Sadangan står for seks deler af vedaerne. Kongen byggede et tempel for Siva, som mestrede alle seks deler af vedaerne. Templet er selvfølgelig 'Masilanathar templet' ('masila' betyder en uden fejl, 'nathar' er herren). Vi ved dette fra en inskription fra templet. Stenen med inskriptionen er nu væk, men en Hultsch har skrevet teksten ned i begyndelsen af 1900 tallet. Det kan læses i South Indian Inscriptions, bind iv. I løbet af 300 år blev Sadanganpadi til Thadanganpadi og Tharangampadi. (ligesom Vernedamsvej på Frederiksberg kommer fra Verner Dam). Tharangam betyder bølger. Så det er 'bølgernes by'. 'Pattu' i tamil betyder sang - grunden til 'moderne' folk i 1980ene begyndte associere byen med sangen! Det er ikke korrekt. Tharangampadi skal skreves med en 'p', som udtales som 'b'.

Raman, som er opvokset i Tamilnadu, kan læse det gamle Tamilske sprog. Han har for Foreningen oversat og fundet mange fine ting fra arkivet og på gamle palmeblade.

Mange andre ting som Raman har fundet frem til, har Foreningen Trankebar fået lov til at bruge.

Et stort TAK.

Hvor ligger Trankebar

Trankebar ligger i den Indiske Delstart Tamil Nadu. Ud til den Bengalske havbugt.
Det er et sejt træk at komme hjemmefra Danmark, og så køre direkte til Trankebar. Men det kan lade sig gøre at flyve.!!!

Der er flere muligheder at komme dertil. Som regel skal man flyver over et eller andet land, og mellem lande,- England, Belgien, Tyskland eller Dubai. Der kan også flyves til New Delhi og derfra til Chennai. Fra Chennai  er der ca.  6 timers kørsel, for at nå Trankebar. I Indien taler vi ikke om kilometer, men hvor mange timer vi skal køre.
Der kan med fordel køres i Taxi til Mahabellapuram, fra lufthavnen. Hvor en overnatning gør næste dag sjovere, inden turen går til Trankebar, der er meget at se på vejen, til Trankebar.

Man kan gøre et stop i Pondycherry, eller tage endnu en overnatning. Trafikken i Indien er lidt for sig selv. Enten kan man lide det, eller man er et nervevrag inden man kommer til sit bestemmelses sted. Dersom chaufføren kører lidt for rap, så bed ham slappe lidt af. Han dytter også hele tiden, da det er hans pligt at gøre opmærksom på hans kommen.

Er man ankommen til Trankebar, kan man gøre følgende.
1. Kør ind af byporten og ned til hotellet "Bungalow on the Beach"  der spørger man om værelse. ( Se under hoteller)

Desværre har de lukket 2 af deres hoteller. Men så er der kommet et nyt i Dronningensgade. " Royal Park "  et skrigende gult hus.

Eller dersom man er medlem af Foreningen Trankebar og har  en anpart i Flora, kører man til Dronningsgade. Hvor huset ligger. (En anpart kan købes, se under Flora.)

Fra Trankebar er der mulighed for dagsture. - Tanjore 3 timer.
Hvor man kan se Paladset. Hvor Ove Giedde fik tilladelsen til at oprette en handelsstation i Trankebar.
Kumbakonam  et stort tempel og små broncestøberrier. 2 timers kørsel.
Mayuram,- hvor der er tog forbindelse, til resten af Indien.- Men ikke en hygge by. 1 times kørsel.
Karaikal 20 minutters kørsel. Der har de næsten alt hvad en vesterlænding, går og savner!!!! Der er nu også kommet en togstation. Hvor man har togforbindelse til mange retninger.

I selve Trankebar by er der meget at beskæftige sig med.

En tur i Fortet, Besøge den gamle Kirkegård, se Zionskirken som blev bygget i 1701. -( Da fortet blev nedlagt, hvor Zions kirken før var, blev der bygget en ny Zionskirken  ude i byen.)

Se Ny Jerusalemskirken fra 1718, hvor den tyskfødte Ziegenbalg fik sin første stilling. - Først efter at han havde holdt service i Zionskirken. Inden han fik sin egen lille kirke i Guldsmedsgaden, men kirken var en lille stenkirke, som idag er ude i havet, da havet har taget 2 gade ved kysten!.

Gå en tur ned til Guvernørboligen som er blevet restaureret 2012, eller gå ind i Kulturcenter, som er foreningens fiskeri museum lige ved siden af, gå en tur langs havet ned til fiskerbyen, og oplev deres daglige arbejde med de fangede fisk, kvinderne som derefter har til opgave, at sælge fiskene oppe i byen. Gå en tur på Dansborg, som lige er blevet restaurerer i 2016. Gå en tur rundt i gaderne, og oplev de skønne gamle huse. Er du træt af byen, så kør ind til den lidt større by Kariakal.  køb nogle ølle, og tag tilbage til Trankebar og mærk stilheden . Jo, der er til mange timer, til at se sig om i Trankebar.

Du kan også gå bagvejen rundt mod syd, for at fornemme byens størrelse. Gå en tur langs med kanalen , som er håndgravet. helt ud til enden af den, gå over den  gammel murstensbro .Og ud til havet. du kan gå en tur på den nye molehavn. og langs med havet mod syd tilbage til  Dansborg. På turen ser du fiskernes auktionsted hvor fiskerne lander deres fisk hver morgen.

Trankebar er vær at fordybe sig i.

Hjemmesiden er opbygget af Karin Knudsen.
Al henvendelse kan ske til: kvknudsen@mail.dk

Ved fejl og mangler, hører jeg gerne fra jer!