Trankebar Medaljen

Foreningen Trankebars Medalje

Bestyrelsen for Foreningen Trankebar besluttede i efteråret 2011 at lade fremstille en medalje, som kan uddeles til personer, der i særlig grad har gjort en indsats for at fremme foreningens formål.

Foreningen henvendte sig i oktober 2011 til Den Kgl. Mønt, som indvilligede i at medvirke til både design og fremstilling. Det var foreningen ønske, at medaljen skal kunne bruges både til uddeling i 2012, hvor foreningens 10-års jubilæum markeres, samt ved tilsvarende lejligheder i årene fremover.

Valget faldt på en medalje i sterlingsølv med motiver, der knytter direkte til foreningens aktiviteter. På forsiden (aversen) ses admiral Ove Gjedde, der ledede Christian d. IV's ekspedition til Indien og fortet Dansborg, som han anlagde efter erhvervelsen af Trankebar i 1620. På bagsiden (reversen) ses et grundrids af Dansborg samt årstallene for den danske besiddelse af Trankebar (1620 og 1845).

Den Kgl. Mønt har digitaliseret originalmotiverne og efterbehandlet dem med grafisk software. Herefter er motiverne overført til en automatisk fræser, som har fremstillet stempler i hærdet stål til avers og revers. Stemplerne er monteret i en hydraulisk presse, og sølvblanketter er præget enkeltvis. Hver præget blanket er herefter efterbehandlet i hånden, først med en patinering og dernæst med bivoks til overfladebeskyttelse.

2017  - Foreningens Medalje gik i år til foreningens ustattelige hjælper. : E. Sankar.

Sankar er den mand vi trækker på i tide og utide. Altid er han behjælpelig.  Det er ham der har styret det store arbejde med at renovere den nye bygning.  - Den gamle lagerbygning for Kommandantens hus. -  Uden Sankar kunne vi ikke klare det vi har fået lavet. Stor tak Sankar!!!!

Forsiden med Ove Giedde.

De første der har modtaget medaljen .

I Indien

Nogen vil så spørge hvorfor lige Sultan? Jo, Sultan har været den person i Trankebar, siden 1968 som ung knægt, altid haft en stor interesse  i historien omkring  "Danmarks kolonitid" i Trankebar. Han er nærmest bidt af historien. Han kalder også sin butik "Danish shop"

Medaljen blev overrakt  på foreningens 10 års jubilæium.

I Danmark

I foreningen blev vi enige om at Bestsellers fond skulle have en medalje. Bestseller har lagt mange penge i Trankebar, som tak for det, fik Troels H. Poulsen som formand for Fonden, en Medalje.

Medaljen blev overrakt på foreningens generalforsamling 2012.

Indien 2014

Endnu en person har fået en medalje. Den gik til vores gode ven af foreningen Prof. P.Maria Larzar.  Han er den person vi trækker på, når der skal oversættes fra engelsk til tamilsk.  Medaljen blev overrakt på TMM i Trankebar. Og meget intersseret i Trankebars historie.